zaterdag 20 februari 2010

Dag 1 reizen naar NYC

De kids vanmorgen naar hun laatste dagje school voor de voorjaarsvakantie gebracht en daarna thuis nog even tijd voor een kop thee en een broodje. Jack staat lekker vroeg (9 uur voor de deur) dus we kunnen op tijd naar Schiphol... files worden natuurlijk altijd een beetje in de reistijd ingecalculeerd. Ok, geen file dus staan we voor tienen al bij Continental. Inchecken lukte gisteravond niet dus er staat een aardige meneer klaar om dit voor ons te doen. Daarna moeten we een kwartier wachten want de bagage drop off is nog niet eens open. We staan vooraan dus rond 10 over 10 zijn we de koffers kwijt en is het tijd voor ons eerste Starbuckkie!! We hebben nog zoveel tijd dat weer eerst nog maar even teruggaan naar de winkeltjes voordat we door de douane gaan. Starbucks & muffin op (hoeveel zullen er nog volgen de komende dagen?) en op weg naar de paspoortcontrole. Lijkt een lange rij maar gaat uiteindelijk ook lekker snel dus weer tijd voor wat te drinken, shoppen en even wachten. Andy spot nog een BN-er (doet ie altijd op Schiphol), ditmaal loopt ie bijna tegen Martijn Krabbé op.

Op naar G3...heee daar staat een United (“onze 947 naar Washington” :) .... ok gate change...op naar G9. Ook daar zijn ze er vroeg bij want er stond boarden op 12.35 maar om 12 uur zijn ze al begonnen. M'n Uggs (ja die heb ik al aan) moeten nog even terug op de band maar dan zijn we 'ready'. Uiteindelijk vertrekken we nog een half uurtje later dan gepland en het vliegtuig is 'bommetje' vol (niet zo'n leuke woordspeling bedenk ik me nu). Continental heeft niks dat op 'plus/comfort' class lijkt dus we zitten gewoon achterin de bus. We lezen in het inflight magazine dat er één film wordt vertoond... beetje karig. Maar nee hoor het is een complete flight system met radio, spelletjes, films en series, ik kijk er twee (waaronder Chocolat) en Andy vermaakt zich prima met 3 afleveringen van House (seizoen 5) en een spelletje poker.

Het eten eet iedereen om ons heen! Wij proberen het dus ook en zowaar het valt niet tegen. Beef met gebakken aardappeltjes en champignons, broccoli en worteltjes (Andy) en zelf eet ik chicken mét pasta en groene asperges. Toe een stukske vlaai uit Limburg.
Het laatste stukje vliegen is wat turbulent maar het lukt de piloot om door de wolken heen te breken en te landen, half 4 en we staan op Newark. Opnieuw hebben we mazzel want een rij kun je het bij de paspoortcontrole (naar US begrippen) nauwelijks noemen, de koffer vliegt bijna van de band af en we zitten dus zo in de taxi (ja, toch maar gewoon taxi). De trein was misschien sneller geweest in dit vrijdagmiddag verkeer maar uiteindelijk weet onze chauffeur er ons snel doorheen te loodsen en staan we OP Times Square.
Het hotel ligt super, de kamer is geen kamer maar een suite (wisten we eigenlijk al maar je wilt het toch eerst met eigen ogen zien). We hebben om een view gevraagd en die krijgen we, we kijken uit op de reclameborden (Shrek en Corona voor mijn neus hier) en de M&Mś store.

Hup, spullen dumpen en naar buiten, het is inmiddels 6 uur dus nog genoeg tijd om wat van Times Square te verkennen. We gaan even naar de M&M´s store (nog veel groter dan Orlando)

en de Toys 'r Us waar we de eerste noodzakelijke inkopen van het lijstje afstrepen (legodoos nr 7590, 7594 en 7595 volgens mij).  Dan is het tijd om wat te eten en we konden ons herinneren dat in de ESPN sportsbar het eten wel ok was dus gaan we daarheen. Andy neemt een bacon cheeseburger en ik een cheesesteak sandwich en dat is voor nu genoeg... we hebben al zoveel keer lunch en dinner gehad vandaag :)

We lopen nog wat, halen nog een starbucks voor in het hotel, twitteren nog een keertje vanuit de lobby, kijken nog wat TV (oooh echt alleen maar Tiger Woods) en dan gaan we lekker slapen. Om vier uur zijn we voor het eerst wakker maar vallen toch af en toe weer in slaap, om half 7 echt helemaal uitgeslapen en douchen. Heerlijk zon keukenblok in de kamer, het eerste kopje thee is gezet en toch even wireless interenet voor op de kamer genomen, lekker luxe.

Vandaag staan Ground Zero, Chinatown en Pier 17 op de planning en misschien nog tijd om even uit te stappen in het Meatpacking District. Om 13.00 hebben we een lunchafspraak met vriendin Monica en haar dochter. We kennen elkaar toen ik in 1990 in Spanje werkte (waar zij woonde) maar nu woont ze al jaren in de States en de laatste paar jaar geeft ze les op Drew en woont ze dus vlak bij NYC. We gaan lekker met ze lunchen in Mandarin Court vanmiddag!!